zondag, januari 22, 2006

bij kop en kont

Na een nachtje slapen heb ik nog steeds een heel vreems gevoel over de wedstrijd.
Na een wat moeizame start, verklaarbaar met behoorlijk wat speelsters in andere rollen, kwamen we lekker op gang. (1e 15-11, rust 40-14)
De meiden dachten dat het gepiept was en schakelden de autopiloot in. De autopiloot was dom en na 50 seconden stonden de 5 starters op de bulderbaan. Dat hielp en snel liepen we verder uit met een 14-4 run. (prachtige breaks met Charlotte en Suus in de lane, die het voorbeeld van Jorieke uit de eerste helft volgen.) En toen niks verder.
Even wat andere dingen. We lieten al onze taktieken in de tas en speelden alleen mtm full court en breaks. Hard, smart and together. Mooi basketball. We begonnen weer behoorlijk goed pressen, en slaagden er ook beter dan vroeger in, om trapsituaties te herkennen en te benutten.
Wel deden we nog teveel met de handen, een oude fout waar we al lang aan werken. De scheidsrechters floten onze vergissingen op dit gebied nogal strak af, waardoor met name de aggressiefste speelsters, Suus en Katharina, al wat in foutenlast waren. In elk geval leerden we daar weer van. HSVB werd in het tweede kwart wat afgebluft door onze felheid en snelheid maar ze begonnen wel beter op het tempo ingesteld te raken. Dat je van goed spelende tegenstanders beter wordt, (als je dat wilt, tenminste) hebben wij vorig jaar geleerd. (Natuurlijk doen we graag wat terug en we zullen dan ook nooit, bewust, de kantjes eraf lopen)
Coaches zijn er voor hun speelsters. Leer ze, dat je met je hoofd naar beneden niets leert, leer ze vechten, zet je goede tegenstanders als rolmodel neer en de speeltijd tegen hen als quality-time. Niet iedereen snapt dit.
Terug naar het derde kwart. Ik ben druk met m'n ploeg bezig, instructie voor de wissels, feed-back aan de gewisselden, wat je zo doet als coach.
Ergens onder onze aanvalsbasket maakt een uil een fout, Fre(derieke). Daar wordt voor gefloten, maar zelfs daarover blijkt de coach van de tegenpartij nog van mening te verschillen met de scheidsen. Die blijven erg rustig maar geven wel aan, dat de grens wat hun betreft wel bereikt is. Volgens alle principes van de martial art, waarschuwen ze vervolgens nog twee keer voordat ze een technische fout geven. Ik volg het allemaal maar half, ben allang weer met de zaak bezig. (mijn meisjes) Mij ontgaat dan ook helemaal, dat een tweede technische wordt gegeven. Wel zie ik, dat we 4 vrije worpen krijgen en ik bemoei me meteen met het nemen daarvan. Onterecht, naar later blijkt; de meiden hadden het al voor elkaar en ik stoor de uitvoering. Er gaat niets in. Nog weer later dringt tot me door, dat Koningferander naar de tribune is verhuisd. Scheids de Wilde wil hem daar af hebben, conform de regels. (al heb ik de indruk, dat een rustige, weggestuurde coach zou zijn getolereerd..) En nu wordt het pas echt vreemd. Hij verdomt het om op te stappen, heeft lak aan iedereen, Uilen, de ontwikkeling van z'n eigen speelsters en het publiek. Het egotje wordt opgeblazen en vult het ganse universum. Einde wedstrijd. 54-18.
Ik spreek hem nog even toe, met de wens, dat zijn schorsing maar lang mag duren. Dergelijk gedrag is een coach onwaardig. Niets doen waarmee je je team schaadt, leren we onze spelers. Walk your talk.
In de kantine schaart HSV zich weer om de coach. Er komen geen excuses, het respect is nog steeds ver te zoeken. Nou bij mij ook.
We probeer ik me, hardop, te verplaatsen in 's mans situatie. Ik kan ook fel zijn en erg eigenwijs. Ali kijkt me dreigend aan: "Nou, ik zal je wel vertellen, Kaj: als jij bij ons ooit zoiets flikt, dan, dan...pak ik je bij kop en kont en dan.., dan.." (Ali is groot en net zo sterk als ik....ik verplaats me en denk, dat ik dan ook niet stevig genoeg in m'n schoenen zou staan om echt weerstand te bieden..) Wat er me verder precies fysiek boven het hoofd hangt wordt niet nader duidelijk, maar ze vervolgt wel: "In elk geval neem ik meteen niks meer van je aan!" Die dreiging is groter. Ze mag me eraan houden.

Scores: Margreet 17 (Als guard!), Fre 9, Elke 8, Suus en Jorieke 7, Charlotte 4, Ali 2

Geen opmerkingen: