maandag, september 04, 2006

lichaamstaal

Op internet was de ongeveer 20 minuten durende persconferentie van Team USA te zien, na de gewonnen kwartfinale tegen Duitsland. Eerst was Lebron James in beeld. Op z'n Kluiverts mompelde hij een paar beleefdheidsfrasen over de tegenstander. Hij verveelde zich duidelijk en keek de vragensteller niet aan. Ondertussen zat de door mij hooggewaardeerde coach K. er naast in z'n papieren te rommelen. Ik zat door de plichtmatigheden van James en verheugde me op inspiratie uit de mond van de Duke coach, die ik alleen nog kende van m'n boekenkast. Toen was de coach aan de beurt. Iemand stelde een vraag in een voor mij en ook voor hem onverstaanbare taal. Zal wel Japans geweest zijn. Maar tot mijn grote verbazing deed de coach zijn ongeinspireerde pupil na. Hij toonde ook absoluut geen respect voor de persoon die de vraag stelde en bleef wat om zich heen kijken. Ik let nogal op lichaamstaal, tegenwoordig. Ik was geschokt. Ook dit Amerikaanse team heeft het dus niet in de gaten en de coach geeft het goede voorbeeld niet. Ze konden niet eens voor de pers doen alsof enthousiasme ook een rol speelt bij een goed team. De rest is history...Team USA gaat onderuit tegen Griekenland. Heeft coach K. een Kees Jansma?

Geen opmerkingen: