vrijdag, februari 24, 2006

Janbroers

Jan Janbroers is overleden. Jan Janbroers was de grondlegger van het moderne basketball. Zijn tijd ver vooruit. Hij stond aan de basis van de hoge vlucht, die het Nederlandse basketball in de jaren 70 zou nemen.
Daarover heeft genoeg op andere plekken gestaan. Ik ken Jan Janbroers van mijn allereerste wankele slides als basketballer en coach. In het begin was er niks, er was geen kennis en het was bijna nergens te halen: alleen het 'Ken uw sport' deeltje had de boekhandel en Janbroers' Modern Basketball.
Zijn boek heb ik zeker 10 keer gelezen en veel betere zijn er eigenlijk nog steeds niet. Ik ga het nu ook weer lezen en kan het iedereen aanraden.
In 1977 bezocht ik voor het eerst een coach-clinic, voor het eerst naar Brugge in België voor de "recyclage en vervolmakingscursus" Ik ben er vaak terug geweest maar alleen die eerste keer was er een beroemde coach, die zo tussen de jonge Nederlandse coaches in plofte met de woorden: "Zo en nu wil ik wel eens weten wie jullie zijn en wat je doet." Jan Janbroers. We zaten, met een man of vijf, een hele tijd te praten, Janbroers luisterde vooral en stuurde af en toe met een vraag, die ons aan het denken zette. Ik heb hem nooit weer gesproken. Zijn indruk was blijvend.
Janbroers was ook onze voorganger als Kampcoach in Noord Nederland. Al in de jaren 70 organiseerde Jelte de Boer een basketballkamp in Paterswolde. Janbroers was daar de fanatieke hoofdcoach.
Ondertussen lazen alle Nederlandse coaches en een boel gymnastiekleraren (die van ons, op he WLG, kreeg hem van het basketballend deel van de klas cadeau, met goed gevolg....) Modern Basketball. De invloed van Janbroers was groot. Maar niet alleen in het basketball...zeker ook bij voetbaltrainers met een LO achtergrond waren de ideeën bekend. Janbroers wordt nu "de Michels van het basketball" genoemd, maar het was andersom, volgens mij:
De Generaal, de Sfinx (die ook basketballtrainer was) was de Janbroers van het voetbal. Een mooiere geuzennaam is nauwelijks te bedenken.

Geen opmerkingen: