vrijdag, december 17, 2004

Tessa ’s List

Tessa geeft wat punten aan waarop de training verbeterd zou kunnen worden.
Hieronder haar tamelijk zinnige lijstje met reactie/toevoegingen van de coach:

1 vrijlopen! – Reactie: Staat of valt met verdedigen. Als we zo verdedigen als afgelopen wedstrijd tegen Batouwe, hebben we zelf ook iets te doen op training. Stelling: wordt beter. Regel, die je regelmatig van coach hoort: Vrij staan is niks. We passen niet naar mensen die vrij staan. Move!
2 Goede screens zetten –Re: ja! Daarom doen we zeker 1 x per week de dummy drill. Regel: headhunt de verdediger alsof je uitboxt. Cutter verantwoordelijk voor buitenkant, screener voor binnenkant. (60-40%)
3 Hedgen. Re: hedgen is bijna trappen. Hedgen is doen alsof, spelers hedgen. Hedgen bij elke speler/bal crossing.
4 center aanpassen met defense. Re: 1-1 full court, 2-2 met centers in de eindfase, (eens per twee weken is streven) elke 3-3 oefening om punten. Regel: vrijlopen van centers gebeurt met de kont. Centers duidelijker aangeven waar ze de bal willen. In de aanval vermijden we de eerste pass naar de stilstaande hoge post.
5 faken voor passes. Re: doen we inderdaad weinig aan, in aparte oefening. Lummelen/Bulls in the ring, drill iets vaker doen.
6 Press neerzetten. Re: OK, afspraken vernieuwen. Centerfield vullen door verdedigster van de inboundster. Eerste lijn kan dus faceguarden. Laatste lijn speelt in een soort zone en verdedigt de basket. (géén denial) Speelsters doen, tot mijn verbazing en soms ergernis, te vaak dingen omdat coach het zegt en dat beklijft niet. Meedoen en afvragen waarom. We gaan komende tijd nog zonepress/zone oefenen.
7 Press break (Tessa ziet noodzaak van opsplitsen/duidelijk maken van functies) Re: press break is ook break, sneller innemen/ posities innemen/ veld groot maken. Push up the ball.
8 1-1 (Tessa: waar zitten de 1-1 mogelijkheden in de 5-5?) Re: overal, maar niet overal/altijd. En je hebt ook steeds pass-mogelijkheden aan beide kanten. Het probleem bij ons ligt aan twee kanten: bij de 1, die 1 tegen 1 speelt en de goede momenten nog niet kan lezen en de 4 anderen die geen back up bieden Dat is: ruimte maken, ontvanger worden voor de driver, rebounden.
9 Schieten met hand in je gezicht. Re: Echt met een hand in je gezicht schieten moet je ook niet. Denk maar aan onze Suus-schoten. Als we iemand vrij spelen met goede acties is die iemand ook vrij genoeg om het schot los te krijgen en pas daarna komt de hand in het gezicht. Komt frequent voor in touch& go drill, weakside rebound drill etc.
10 passlijn verdedigen. ( zou toch normaal moeten zijn? Zegt Tessa) Re: wel de norm, ja. Meest geroepen aanwijzing in wedstrijd en op training. Dus nog niet normaal. Wezenlijk voor onze vooruitgang en ons vrijlopen. Screens verdedigen! Switchanddeny = one word.
11 Pick ‘n roll. (ook met oog op 1,2,3,4,5) BEWUSTER trainen is beter. Vaker toepassen!
12 Oefeningen om “kutdingen” van je medespelers goed te moeten maken. (bad pass drills?) Re: ja, en Olson drills!= Survival drill = De kloofzakdrill. Staat op het programma.

Algemene opmerkingen

1 Minder rust tussen oefeningen en meer vermoeiende oefeningen. Re: Nee. De coach houdt de arbeid - rustverhoudingen in de gaten voor het hele team. Als je rust, train je ook. Het gaat om bewuster trainen. Het getuigt van consumentisme, als je vindt, dat je met een soort oefeningen tot harder trainen gedwongen moet worden. Het gaat om de inhoud van de oefening en dan vooral hoe je zelf die inhoud bepaalt. Harder is niet beter. We zijn nog geen enkele concurrent tegen gekomen, die blijk gaf van een betere conditie. Wel veel concurrenten die er beter over hebben nagedacht.

2 Korte uitleg. Meer beelden dan woorden. Re: Coach is zich bewust van zijn breedsprakigheid. Heeft aan de andere kant wel eens het idee, dat hij dingen twee keer moet zeggen….Coachen is niet alleen oefeningen draaien (zie ook hierboven) (“They hear you, but do they listen?”)

3 Meer striktheid. Iedereen houdt zich aan regels en wordt daar vaak aan herinnerd door coach en team, totdat het vanzelfsprekend is. Nu zijn nog teveel dingen niet vanzelfsprekend. (bv Huddle, waterpauze, makkelijke scores afmaken, oefeningen. Sancties bijvoorbeeld: doorgaan tot we iets halen of sprintjes oid.)
Re: Welke regels? Wie heeft er regels bedacht? Ik toets alles aan mijn ene regel: Do the right thing. En de right thing is niet op elk moment hetzelfde. Het is wel zo, dat jullie “team-right things” mogen afspreken. Maar zoiets werkt alleen als jullie dat met z’n allen doen. De coaches zijn de coaches, geen dictators. Andere regels, zoals elkaar bedanken voor pass of screen, uitboxen, help OK roepen, baseline vullen bij baseline drive, achter elkaars ballen aan, be nice twice, waarschuwen voor screens, spelletjes kennen, altijd je best doen, leven als een sporter, afbellen als je niet of te laat komt, niet over de verdedigers heen passen, hand boven de bal, call the shot, met twee handen vangen, eerst kijken, dan doen en géén twee fouten achter elkaar maken, maken deel uit van onze basketball-cultuur en jullie ontwikkeling.

4 Meer afwisseling in de training. Relaxte sfeer creëren door eens in de zoveel tijd een hele training partijtje of toernooitje oid te doen? Re: Helemaal mee eens, alleen hele training is wel heel lang. Deze tijd van het jaar is daar geschikt voor en dat merk je, denk ik ook wel.

5 Eens in de zoveel tijd individuele gesprekken. Re: ja en ook ongeveer deze tijd van het jaar georganiseerd. Het si misschien wel eens goed om nog eens te zeggen dat dit trouwens geen éénrichtingsverkeer is. Ook speelsters kunnen, altijd, bespreken wat ze dwars zit. Coaches deur/telefoonlijn/computer is altijd open.

6 Meer belonen voor prestaties, zodat je een doel hebt in je oefening. (bijvoorbeeld winnaars rennen niet/vrijwillig) Re: de mooiste beloning is toch je eigen prestatie/groei en de waardering van je medespeelsters/coaches, zou ik zeggen. Maar we zullen de Free-outs weer eens van stal halen. (Als je iets goed doet – laten we zeggen een record breekt, een 11-woman drill wint, of een reverse Olson drill – krijg je een ding, dat je in kunt leveren voor een sprintje, op een moment dat jou uitkomt. Je kunt ze ook bewaren; jouw keuze.)

7 Meer duidelijkheid individueel. Wat gaat goed/slecht; waaraan werken. Re: Proberen we wel veel te doen. Iedereen heeft wel een stokpaardje in de maag gesplitst gekregen. Misschien moeten we dit aspect van onze ontwikkeling wel formaliseren. Na de kerst twee keer per week een individuele 10 minuten invoeren? Werkafspraak met coach. Zelf doen. Vragen altijd. Voortgang heen en weer rapporteren?

8 Helpen herinneren dat we basketball leuk vinden. Re: Ja! Ook na bijna 30 jaar als coach en 25 jaar bij de RuG, na hoge pieken en diepe dalen is mijn enthousiasme nog steeds groeiend! En dat komt ook door jullie! En waarom vinden we basketball leuk? Het leven is bijna Basketball.








Geen opmerkingen: