woensdag, juli 20, 2016

De Balkan route

Zagreb, hoofdstad van Kroatië, misschien wel de hoofdstad van het Europese basketball.
Da laatste schiet me nu te binnen nu ik dit schrijf, net nadat we de finales en de prijsuitreiking van het Europees Universitair Kampioenschap meegemaakt hebben in de Drazen Petrovic Hal en, langs het standbeeld van de man die de NBA al twintig jaar geleden had kunnen veranderen, weer terug zijn gekeerd in het “dorp” van de 2016 EU Games. 
We zijn net runner up voor de Fair Play Trofee gebleken, de enige prijs waar we vooraf kans op maakten en waar we hard – maar fair- voor hebben gestreden. Die gaat naar de vrouwen van Würzburg. Vooruit dan maar. Er is zoveel wat je hier wel wint. 
Waar anders kom je, als modale nummer 8 van Nederland, het halve Roemeense nationale team tegen (66-100)? Waar kun je je meten met een flink deel van de Kroatische kampioensploeg (51-102) waar kun je tegen een volledig uit Euroleaguespeelsters bestaand Litouws universiteitsteam in overtime partij geven (88-94)? 
Waar 3000 andere studenten-topsporters tegenkomen, waar een opening van Olympische proporties meemaken en ook verder het gevoel krijgen dat de keuze die je hebt gemaakt om naast je studie ook serieus met topsport bezig te gaan, ook echt gewaardeerd wordt, net zoals andersom?
In Zagreb dus. Als Universiteit van Groningen willen we hier  echt zijn… 
Als vertegenwoordiger van de “samenwerkende Groninger Universiteiten”, kwijt ik me een dikke week met veel plezier van mijn taak. Al denk ik dat dat we er ook als instelling nog beter kunnen scoren. Door net als Newcastle, net als Bologna, net als Aix Marseille, net als Alba Julia aan de weg te timmeren als topuniversiteit waar ook je o zo veel toevoegende sportcarrière niet stil hoeft te staan.
De Balkanroute naar beter. Voor mijn ploegje een uitgelezen kans om persoonlijk - en als team internationale ervaring op te doen voor Groningen een kans om weer wat op de ranking te stijgen: Groningen, basketballuniversiteitstad nummer 14 van Europa.  
Het eerste stapje naar nog hoger is gedaan. Welke buitenlandse (sub)toppers kunnen we op deze rijdende trein laten instappen? Mag ik volgend jaar wat foldertjes mee nemen op het vervolg van de route? 
De voorbereiding op de promotiedivisie én op Hongarije 2017 begint vandaag. Met vakantie. want daar zijn we hierna wel aan toe...

Geen opmerkingen: