vrijdag, januari 23, 2009

VH de Bascule

Alsof de tijd heeft stil gestaan. Het cafe is eigenlijk alleen maar van naam veranderd. Wat vroeger de Bascule heette, is nu de Minnaar geworden. Ook deze kroeg is gezellig shabby en trekt nog altijd basketballers. Vroeger kwam ik er met andere basketballers elke week minstens 1 keer na het trainen in het uitzonderlijk kleine Brieszaaltje, honderd meter verder. Dat is al sinds zeker twintig jaar een ruimte waar sociologen zitten te spss'en. Ben ik hier meer dan twintig jaar niet geweest? In elk geval nooit met de auto.
De gelegenheid was het uitzwaaien van Karine wat natuurlijk met enige weemoed gepaard ging. Voor mijzelf had ik het gevoel van goede oude tijden nog een extra impuls gegeven door er met Miriam af te spreken voor de terugreis naar Stedum. Miriam was er in dit grijze verleden ook altijd bij. Misschien keken we elkaar wel in de Bascule voor het eerst wat dieper in de ogen.
Maar voor weemoed was geen plaats gezien de sfeer die er hing. Karine vertrekt vol goede moed naar Curacao en de gesprekken werden op dezelfde toon gevoerd. Er was wel een verschil, wat me te denken geeft over de burgerlijkheid van de jeugd van tegenwoordig. Wij hadden het vroeger steevast over sex en hier ging het over afwassen. Daar had ik natuurlijk uit oogpunt van sociologisch onderzoek graag meer van willen horen maar helaas: het was al snel weer tijd om af te reizen naar het Hogeland. Dat is ook een verschil met vroeger.

Geen opmerkingen: