zaterdag, oktober 28, 2006

Coach-deontologie

Deontologie is een term uit de filosofie en betekent zoveel als plichtenleer. Ethiek, wat is netjes in de omgang met andere mensen. Respect: eerst zaaien dan oogsten, zoiets.
Ergens in een grijs verleden, op weg naar nu, ontmoette ik de toenmalige Belgische bonbondscoach Roland Vergeylen. Deze geleerde man sprak over hoe coaches met elkaar om zouden moeten gaan en probeerde zijn gehoor mee te laten denken. Ik bedenk pas vandaag dat ik me niet deontologisch gedragen heb, als coach. De aanleiding voor deze gedachte is de leuke samenwerking met Bill Pijl.
Op de een of andere manier schijn ik me tegen andere coaches te moeten afzetten. Tegenwoordig is dat tegen Boot. Ik vind dat hij niet goed bezig is en zeg dat te pas en te onpas. Vroeger vrat ik Boot en zette me af tegen Bill, die wel eens een zone liet spelen, wat in mijn ogen helemaal fout was.
Onzin, natuurlijk. Het helpt je denken, als je het ergens niet mee eens bent, maar Bill is hartstikke OK. Natuurlijk zijn er verschillen in benadering, maar de overeenkomsten zijn veel talrijker en belangrijker. Dat weet ik allang, maar in de voorbereiding op onze gezamenlijke lessen bij de trainer B cursus, wordt het eens te meer duidelijk: zo blijken we bijvoorbeeld allebei de inzichten van Paye en Harkins (amerikaanse coach-schrijvers) zeer te waarderen.
En gek, wat me misschien nog wel het meest voor hem inneemt, is een andere overeenkomst: Allebei plakken we de papieren stofomslag van onze gebonden boeken, netjes op de kaft. Waar heb je je dan vroeger zo druk over gemaakt?
Ik ga me gewoon niet meer afzetten. Ook niet meer tegen Boot. Beter voor m'n hart. Ik denk het mijne ervan en doe mijn voordeel ermee. Ik neem ook bij andere coaches maar aan, dat we het eigenlijk grotendeels eens zijn. We love this game!

Geen opmerkingen: