dinsdag, augustus 14, 2018

Het breed zien, alstublieft!

Groningen...
Basketballstad nommer Ain. Nu ook voor vrouwen.
Toch is er iets rot in Stad. En dat doet zeer. Ik ben al tientallen jaren m'n stinkende best aan het doen om vrouwenbasketball in alle facetten op de kaart te krijgen en ja hoor: ongeveer de helft van alle noordelijke basketbalsters speelt of heeft gespeeld bij de Groninger Studenten.
Ik vind dat we leuke dingen hebben gedaan op gebied van top- dan wel hogere wedstrijdsport en dat zullen we ook blijven doen. Reken daar maar op.
Maar wie weet dat we ook iedereen die nog nooit -of alleen op school- gebasketbald heeft een plekje proberen te geven bij de uit z'n voegen barstende studentenclub? Dat vinden we normaal. Iedereen op z'n eigen niveau binnenlaten en dan ontwikkelmogelijkheden bieden. Tot zover gaan alles goed.
Ik zie na een kleine veertig jaar om en zie dat we daar geen steken hebben laten vallen.
En dan is er het moment dat ik even niet alleen naar binnen de studentenpopulatie kijk. Basketballstad Groningen.
Maar dan word ik toch hard met de neus op de feiten gedrukt. Neem nu mijn eigen dochter. Die wil nu echt wel maar het moet ook te organiseren zijn. Logisch maar dat lijkt toch een algemeen probleem. Dat willen toch vast meer meiden van 16? Trainen, lol maken wedstrijdje spelen zonder meteen al het andere op te geven? Is dat niet zoals sport bedoeld is?
Celeritas is de eerste club voor meiden in de stad. Ze proberen er beslist van alles van te maken. Natuurlijk zijn daar teams van meiden die er voor gaan en die al weten waar ze heen willen. Een team U 20 een team u 18 zelfs twee u 16. Maar als je zestien bent en je wilt gaan basketballen is er niks. Lastig: er zijn net te weinig om een team op te zetten maar dus is er ook meteen niks. Dan bij BVG kijken: ook niet. Ook niet samen.
Auw. Dan wordt het hem dus ook niet? Vanuit Stedum naar Haren met de trein en de vouwfiets? Elke thuiswedstrijd ook een uitwedstrijd? En je baantje bij Basarz op de markt dan? Je bandje, je school?
Ik roep het nog maar een keertje: als we niet de breedte ingaan, is het Nederlandse Basketball gedoemd ten onder te gaan en is er ook geen basis voor alle topsportplannen op termijn, zelfs in BBStad nommer Ain.

Geen opmerkingen: