maandag, januari 17, 2011

telefooncel


Helaas verdwijnt de telefooncel uit het straatbeeld. Vandaag de dag heeft bijna niemand die meer nodig. Bijna niemand?
Op de foto wordt een type opgetakeld dat ik al nooit meer gebruikt heb, voorzover ik me kan herinneren. Hij is driehoekig.
Een echte telefooncel is vierkant, staat op een basketballpleintje ter hoogte van de vrije worplijn, is dichtgelast en bevat een basketballspeler met een bal. Die basketballspelerster is geĆÆnstrueerd om de bal in de basket te schieten.
"Maar de deur is dicht! Dat kan toch niet!" , weet de speelster. Coachen is vragen stellen: "zit er ook een dak op deze telefooncel?", vraagt de coach. (Aha: Dat had ik in mijn beschrijving nog niet gemeld, maar nee, er zit geen dak op deze echte ouderwetse telefooncel!)
En zo hebben al talloze mensen leren schieten. Omhoog, door het dak van de telefooncel. En hoe dat straks moet, zonder dat beeld?

2 opmerkingen:

coach- en wee zei

Gelukkig wordt van de originele Nederlandse telefooncel, ontwerp van vd Vlugt, nog een exemplaar bewaard en geƫxposeerd in het Boymans van Beuningen. Dus schietexcursies naar Rotterdam.

coach- en wee zei

Er ontstaan meer problemen door het verwijderen van de telefooncel.....


http://www.groene.nl/2011/3/de-telefooncel