zondag, mei 30, 2010

Old boys network

Dat is toch gek. Ik roep altijd dat diversiteit belangrijk is en nou zat ik zelf in een zogenaamde "expertmeeting" van de Basketballbond, met twintig witte mannen en nul vrouwen. Het was ook nog eens een "old" boys network. Nou doet het me over het algemeen goed als ik als betrekkelijk jong wordt ervaren, maar als ik ergens de gemiddelde leeftijd nadrukkelijk naar beneden breng, is dat wel een beetje een teken. Ergens halverwege riep ik nog, (uit schuldgevoel?) dat ik diversiteit belangrijk vond maar dat was in een nader verband en tot mijn schande moet ik toch zeggen dat ik pas naderhand over de samenstelling van de vergadering heb nagedacht.
Laat ik ter verdediging maar aanvoeren dat het dus wel erg over de inhoud zal zijn gegaan. Op deze plek en de volgende keer ook daar, moet ik de gemiste kans maar goed proberen te maken.
De oudste deelnemer was mijn eigen vroegere docent lesgeven, Piet Brouwer van Urk. Ik herkende hem niet eens meteen. De jongste waarschijnlijk Harald Davenschot, die nog bij mij stage heeft gelopen. (En er hier vandaag vooral aan bijdroeg dat mijn leeftijd onder het gemiddelde uitkwam.)
Oudere mannen. Dat het met die leeftijd ook zorgelijk kan worden of het allemaal wel terecht komt met die opleidingen van de bond, bleek aan het eind. Ons subgroepje had zich geworpen op het onderdeel coaching en communicatie en had daarbij in prima samenwerking 4 principes als pijlers vastgesteld, die een leidraad zouden moeten vormen onder het hele bestel. Waarheden als koeien waar je meer of minder de diepte mee in kunt. Toen we die aan het eind van de bijeenkomst moesten reproduceren, uit het hoofd, konden zowel Jan Willem Jansen als Kaj Reker (beide begin 50) er maar 3 verzinnen..... Toch maar wat jonge vrouwen met goede hersenen in de groep. 20% is het tipping point, heb ik wel eens gehoord.

Geen opmerkingen: